Generelle vilkår og betingelser

Artikel 1 – Definitioner 

I disse vilkår og betingelser har følgende udtryk følgende betydning: 

Fortrydelsesret: den periode, inden for hvilken forbrugeren kan gøre brug af sin fortrydelsesret; 

Forbruger: den fysiske person, der ikke handler i udøvelsen af et erhverv eller en virksomhed, og som indgår en fjernsalgsaftale med den erhvervsdrivende; 

Dag: kalenderdag; 

Varighedstransaktion: en fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenesteydelser, hvis leverings- og/eller købsforpligtelse er spredt over tid; 

Varig databærer: ethvert instrument, der gør det muligt for forbrugeren eller den erhvervsdrivende at lagre oplysninger, der er rettet personligt til ham, på en måde, der er tilgængelig for fremtidig konsultation og uændret gengivelse af de lagrede oplysninger.

Fortrydelsesret: muligheden for, at forbrugeren kan annullere fjernsalgsaftalen inden for betænkningstiden; 

Erhvervsdrivende: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenesteydelser på afstand til forbrugere, i det følgende benævnt København Tøjatelier

Fjernsalgsaftale: en aftale, hvorved der inden for rammerne af et system organiseret af den erhvervsdrivende til fjernsalg af produkter og/eller tjenesteydelser, indtil og med aftalens indgåelse, udelukkende anvendes en eller flere teknikker til fjernkommunikation; 

Fjernkommunikationsteknologi: Midler, der kan anvendes til at indgå en aftale, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende er på samme sted på samme tid. 

Generelle vilkår og betingelser: disse generelle vilkår og betingelser for København Tøjatelier

Artikel 2 – Identitet af den erhvervsdrivende 

Firmanavn: København Tøjatelier
Handelskammernummer: 98191675
Handelsnavn: København Tøjatelier
Momsnummer: 
Kundeservice e-mail: info@kobenhavntojatelier.dk 
Firmaadresse: De Dries 14

Artikel 3 – Anvendelsesområde 

Disse generelle vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud fra København Tøjatelier og for enhver indgået fjernsalgsaftale og ordrer mellem erhvervsdrivende og forbruger. 

Før fjernsalgsaftalen indgås, vil teksten til disse generelle vilkår og betingelser blive stillet til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det før fjernsalgsaftalens indgåelse blive oplyst, at de generelle vilkår og betingelser er tilgængelige til gennemsyn hos København Tøjatelier, og at de vil blive sendt gratis til forbrugeren hurtigst muligt på forbrugerens anmodning.

Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, kan teksten i disse generelle vilkår og betingelser, uanset det foregående afsnit, og inden fjernsalgsaftalen indgås, stilles elektronisk til rådighed for forbrugeren på en sådan måde, at forbrugeren nemt kan gemme den på en varig databærer. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil forbrugeren, inden fjernsalgsaftalen indgås, blive informeret om, hvor de generelle vilkår og betingelser kan konsulteres elektronisk, og at de vil blive tilsendt gratis, enten elektronisk eller på anden måde, på forbrugerens anmodning. 

I tilfælde af at specifikke produkt- eller tjenestebetingelser gælder ud over disse generelle vilkår og betingelser, finder andet og tredje afsnit anvendelse i overensstemmelse hermed, og i tilfælde af modstridende generelle vilkår og betingelser kan forbrugeren altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest gunstig for ham. 

Hvis en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkår og betingelser på noget tidspunkt er helt eller delvist ugyldige eller ophæves, forbliver aftalen og disse vilkår og betingelser i øvrigt i kraft, og den pågældende bestemmelse vil straks ved gensidig aftale blive erstattet af en bestemmelse, der tilnærmer sig originalens hensigt så tæt som muligt.

Situationer, der ikke er omfattet af disse vilkår og betingelser, skal vurderes i overensstemmelse med ånden i disse vilkår og betingelser. 

Enhver uklarhed vedrørende fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores vilkår og betingelser skal fortolkes i overensstemmelse med ånden i disse vilkår og betingelser. 

Artikel 4 – Tilbuddet 

Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, vil dette fremgå udtrykkeligt af tilbuddet. 

Tilbuddet er ikke bindende. København Tøjatelier er berettiget til at ændre og tilpasse tilbuddet. 

Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til, at forbrugeren korrekt kan vurdere tilbuddet. Hvis den erhvervsdrivende anvender billeder, er disse en retvisende gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenlyse fejl eller mangler i tilbuddet er ikke bindende for København Tøjatelier

Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke give anledning til erstatning eller ophævelse af aftalen. 

Billeder af produkter er en retvisende gengivelse af de tilbudte produkter. København Tøjatelier kan ikke garantere, at de viste farver nøjagtigt stemmer overens med produkternes faktiske farver.

Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er knyttet til accept af tilbuddet. Dette vedrører især: 

• prisen, eksklusive toldbehandlingsomkostninger og importmoms. Disse yderligere omkostninger afholdes af kunden og påhviler kunden. Post- og/eller kurertjenesten anvender den særlige ordning for post- og kurertjenester i forbindelse med import. Denne ordning gælder, hvis varerne importeres til EU-bestemmelseslandet, hvilket også er tilfældet her. Post- og/eller kurertjenesten opkræver momsen (uanset om den sammen med de opkrævede toldbehandlingsomkostninger) fra modtageren af varerne; 
• eventuelle forsendelsesomkostninger; 
• den måde, hvorpå aftalen indgås, og de nødvendige handlinger i den forbindelse; 
• anvendelsen af fortrydelsesretten; 
• betalings-, leverings- og opfyldelsesmetoden for aftalen;
• fristen for accept af tilbuddet eller den periode, inden for hvilken København Tøjatelier garanterer prisen; 
• størrelsen af satsen for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af fjernkommunikationsteknologien beregnes på et andet grundlag end den almindelige basissats for det anvendte kommunikationsmiddel; 
• om aftalen arkiveres efter dens indgåelse, og i så fald hvordan forbrugeren kan konsultere den; og
• den minimale varighed af fjernsalgsaftalen i tilfælde af en langsigtet transaktion.

Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetype.

Artikel 5 – Aftalen

Aftalen indgås, med forbehold af bestemmelserne i stk. 4, på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de deri fastsatte betingelser.

Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, skal den erhvervsdrivende straks bekræfte modtagelsen af accepten af tilbuddet elektronisk. Så længe den erhvervsdrivende ikke har bekræftet modtagelsen af denne accept, kan forbrugeren opsige aftalen.

Hvis aftalen indgås elektronisk, skal den erhvervsdrivende træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske dataoverførsel og sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, skal den erhvervsdrivende overholde passende sikkerhedsforanstaltninger.

Den erhvervsdrivende kan inden for de juridiske rammer undersøge, om forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle fakta og faktorer, der er vigtige for ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis den erhvervsdrivende på baggrund af denne undersøgelse har god grund til ikke at indgå aftalen, er vedkommende berettiget til at afvise en ordre eller anmodning med begrundelse eller til at knytte særlige betingelser til dens opfyldelse.

Den erhvervsdrivende skal vedlægge følgende oplysninger sammen med produktet eller tjenesteydelsen til forbrugeren, skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugeren kan opbevare dem på en tilgængelig måde på en holdbar databærer: 

besøgsadressen på den erhvervsdrivendes virksomhed, hvor forbrugeren kan indgive klager; 

betingelserne for og måden, hvorpå forbrugeren kan udøve fortrydelsesretten, eller en klar erklæring om udelukkelse af fortrydelsesretten; 

oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice; 

oplysningerne i artikel 4, stk. 3, i disse vilkår og betingelser, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren inden indgåelse af aftalen; 

betingelserne for at ophæve aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end et år eller er af ubestemt varighed. 

I tilfælde af en løbende leveringskontrakt gælder bestemmelsen i foregående afsnit kun for den første levering. 

Enhver aftale indgås under de opsættende betingelser om tilstrækkelig tilgængelighed af de relevante produkter.

Artikel 6 – Fortrydelsesret

Ved køb af produkter har forbrugeren ret til at fortryde aftalen uden at give nogen begrundelse inden for 30 dage. Denne fortrydelsesret begynder dagen efter, at forbrugeren eller en repræsentant, der på forhånd er udpeget af forbrugeren og er blevet bekendt med den erhvervsdrivende, modtager produktet.

I fortrydelsestiden skal forbrugeren håndtere produktet og emballagen med omhu. Forbrugeren pakker kun ud eller bruger produktet i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde det. Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, returnerer han produktet med alt medfølgende tilbehør og – hvis det er rimeligt muligt – i original stand og emballage til den erhvervsdrivende i overensstemmelse med den erhvervsdrivendes rimelige og klare instruktioner.

Hvis forbrugeren ønsker at udøve sin fortrydelsesret, er han forpligtet til at underrette den erhvervsdrivende herom inden for 30 dage efter modtagelsen af produktet. Forbrugeren skal give denne meddelelse skriftligt eller pr. e-mail. Når forbrugeren har angivet, at han ønsker at udøve sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet inden for 30 dage. Forbrugeren skal bevise, at de leverede varer blev returneret til oprindelsesstedet rettidigt. Dette kan også være direkte til vores leverandør i Kina. Kunden kan f.eks. gøre dette ved at fremvise bevis for forsendelse.

Hvis kunden efter de i stk. 2 og 3 nævnte frister ikke har tilkendegivet, at de ønsker at udøve deres fortrydelsesret, eller ikke har returneret produktet til den erhvervsdrivende, er købet endeligt.

Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af fortrydelsesret

Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, afholdes omkostningerne ved returnering af produkterne udelukkende af forbrugeren. Bemærk venligst, at dette også omfatter returnering af produktet til oprindelseslandet, dvs. vores leverandør i Kina.

Hvis forbrugeren har betalt et gebyr, refunderer den erhvervsdrivende dette beløb hurtigst muligt, dog senest 30 dage efter fortrydelsesretten. Dette er underlagt den betingelse, at produktet allerede er modtaget af onlineforhandleren, eller at der kan fremlægges endeligt bevis for fuldstændig returnering.

Artikel 8 – Udelukkelse af fortrydelsesretten

Den erhvervsdrivende kan fraskrive sig forbrugerens fortrydelsesret for produkter som beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis den erhvervsdrivende tydeligt har angivet dette i tilbuddet, i det mindste i god tid før aftalens indgåelse.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:
1.
der er fremstillet af den erhvervsdrivende i henhold til forbrugerens specifikationer;
2.
der klart er af personlig karakter;
3.
der ikke kan returneres på grund af deres art;
4.
der hurtigt kan fordærves eller forældes;
5.
hvis pris er underlagt udsving på det finansielle marked, som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på;
6.
for individuelle aviser og blade;
7.
for lyd- og videooptagelser og computersoftware, som forbrugeren har brudt forseglingen af;
8.
for hygiejneprodukter, som forbrugeren har brudt forseglingen af.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester:
1.
vedrørende indkvartering, transport, restaurantvirksomhed eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;
2.
hvis levering er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke, inden fortrydelsesfristen er udløbet;
3.
vedrørende væddemål og lotterier.

Artikel 9 – Prisen

I den i tilbuddet angivne gyldighedsperiode vil priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke blive forhøjet, bortset fra prisændringer som følge af ændringer i momssatser.

Uanset foregående afsnit kan den erhvervsdrivende tilbyde produkter eller tjenester med variable priser, hvis priser er underlagt udsving på det finansielle marked, som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på. Denne forbehold for udsving og det faktum, at eventuelle angivne priser er målpriser, vil blive angivet i tilbuddet.

Prisstigninger inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er følge af lovbestemmelser eller bestemmelser.

Prisstigninger fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis den erhvervsdrivende har aftalt dette, og:

de er følge af lovbestemmelser eller bestemmelser; eller

forbrugeren har bemyndigelse til at opsige aftalen med virkning fra den dato, hvor prisstigningen træder i kraft.

I henhold til artikel 5, stk. 1, i omsætningsafgiftsloven fra 1968 er leveringsstedet det land, hvor transporten påbegyndes. I dette tilfælde finder denne levering sted uden for EU. Derfor vil post- eller kurertjenesten opkræve importmoms eller toldbehandlingsgebyrer fra kunden. Derfor vil iværksætteren ikke opkræve moms.

Alle priser er med forbehold for tryk- og typografiske fejl. Vi påtager os intet ansvar for konsekvenserne af tryk- og typografiske fejl. I tilfælde af tryk- eller typografiske fejl er den erhvervsdrivende ikke forpligtet til at levere produktet til den forkerte pris.

Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti 

Den erhvervsdrivende garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne er i overensstemmelse med aftalen, de specifikationer, der er angivet i tilbuddet, de rimelige krav til holdbarhed og/eller brugervenlighed samt de lovbestemmelser og/eller myndighedsforskrifter, der er gældende på aftalens indgåelsesdato. Hvis aftalt, garanterer den erhvervsdrivende også, at produktet er egnet til anden brug end normal. 

En garanti ydet af den erhvervsdrivende, producenten eller importøren påvirker ikke de juridiske rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for den erhvervsdrivende i henhold til aftalen. 

Eventuelle mangler eller forkert leverede produkter skal rapporteres skriftligt til den erhvervsdrivende inden for 30 dage efter levering. Produkterne skal returneres i originalemballagen og i ny stand. 

Den erhvervsdrivendes garantiperiode svarer til producentens garantiperiode. Den erhvervsdrivende er dog aldrig ansvarlig for produkternes endelige egnethed til den enkelte anvendelse fra forbrugerens side, og heller ikke for rådgivning vedrørende brugen eller anvendelsen af produkterne. 

Garantien gælder ikke, hvis: 

Forbrugeren selv har repareret og/eller modificeret de leverede produkter eller har fået dem repareret og/eller modificeret af tredjeparter;

De leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller er på anden måde blevet behandlet uforsigtigt eller i strid med den erhvervsdrivendes instruktioner og/eller på emballagen; 

Manglen er helt eller delvist et resultat af bestemmelser, som myndighederne har pålagt eller vil pålægge vedrørende arten eller kvaliteten af de anvendte materialer. 

Artikel 11 - Levering og udførelse 

Den erhvervsdrivende skal udvise den største omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter. 

Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden. 

Under hensyntagen til bestemmelserne i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser vil virksomheden udføre accepterede ordrer hurtigt, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringsperiode. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke kan opfyldes eller kun delvist kan opfyldes, vil forbrugeren blive underrettet herom senest 30 dage efter ordreafgivelsen. I så fald har forbrugeren ret til at opsige aftalen uden beregning og har ret til enhver kompensation.

I tilfælde af fortrydelse i overensstemmelse med foregående afsnit refunderer den erhvervsdrivende det beløb, som forbrugeren har betalt, hurtigst muligt, dog senest 30 dage efter fortrydelsen. 

Hvis levering af et bestilt produkt viser sig umulig, vil den erhvervsdrivende bestræbe sig på at levere en erstatningsvare. Levering af en erstatningsvare vil blive klart og forståeligt meddelt senest ved levering. Fortrydelsesretten kan ikke udelukkes for erstatningsvarer. Omkostningerne ved enhver returnering bæres af den erhvervsdrivende. 

Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkter påhviler den erhvervsdrivende indtil leveringstidspunktet til forbrugeren eller en på forhånd udpeget repræsentant, der er meddelt den erhvervsdrivende, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.

Artikel 12 – Varighedsaftaler: varighed, opsigelse og forlængelse 

Opsigelse 

Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået for en ubestemt periode, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, under hensyntagen til de aftalte opsigelsesregler og et varsel på højst en måned. 

Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, hen imod udløbet af den fastsatte periode, under hensyntagen til de aftalte opsigelsesregler og et varsel på højst en måned. 

Forbrugeren kan opsige de aftaler, der er nævnt i de foregående afsnit: 

til enhver tid og ikke begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode; 

i det mindste på samme måde, som de blev indgået af forbrugeren; 

altid med samme varsel, som den erhvervsdrivende har fastsat for sig selv. 

Forlængelse

En aftale, der er indgået for en bestemt periode og har til formål regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.

Uanset foregående afsnit kan en aftale, der er indgået for en bestemt periode og har til formål regelmæssig levering af dagblade, ugeblade og blade, stiltiende forlænges for en bestemt periode på op til tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige denne forlængede aftale ved udløbet af forlængelsesperioden med et varsel på højst en måned.

En aftale, der er indgået for en bestemt periode og har til formål regelmæssig levering af produkter eller tjenesteydelser, må kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige den med et varsel på højst en måned, og et varsel på højst tre måneder, hvis aftalen er bestemt til regelmæssig, men mindre end månedlig, levering af dagblade, ugeblade og blade.

En aftale med begrænset varighed om regelmæssig levering af dagblade, nyheds- og ugeblade og blade til prøveformål (prøve- eller introduktionsabonnement) fornyes ikke automatisk og ophører automatisk efter prøve- eller introduktionsperioden.

Varighed

Hvis en aftale har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren til enhver tid opsige aftalen efter et år med et varsel på højst en måned, medmindre rimelighed og billighed taler mod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.

Artikel 13 - Betaling

Medmindre andet er aftalt, skal beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 hverdage efter begyndelsen af den fortrydelsesfrist, der er omhandlet i artikel 6, stk. 1. I tilfælde af en aftale om levering af en tjenesteydelse, begynder denne periode at løbe, når forbrugeren har modtaget bekræftelse af aftalen.

Forbrugeren har pligt til straks at meddele eventuelle unøjagtigheder i de betalingsoplysninger, der er givet eller oplyst, til den erhvervsdrivende.

I tilfælde af forbrugerens manglende betaling har den erhvervsdrivende ret til, med forbehold af lovmæssige begrænsninger, at opkræve de rimelige omkostninger, der er meddelt forbrugeren på forhånd.

Artikel 14 – Klageprocedure 

Klager over aftalens opfyldelse skal indgives til den erhvervsdrivende, fuldt ud og klart beskrevet, inden for 7 dage efter, at forbrugeren har opdaget manglerne. 

Klager indgivet til den erhvervsdrivende vil blive besvaret inden for 30 dage fra modtagelsen. Hvis en klage kræver en forudsigeligt længere behandlingstid, vil den erhvervsdrivende svare inden for 30 dage med en bekræftelse på modtagelsen og en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar. 

Hvis klagen ikke kan løses i mindelighed, opstår der en tvist, der er underlagt tvistbilæggelsesproceduren. 

En klage suspenderer ikke den erhvervsdrivendes forpligtelser, medmindre den erhvervsdrivende skriftligt angiver andet. 

Hvis en klage findes berettiget af den erhvervsdrivende, vil den erhvervsdrivende efter eget skøn enten erstatte eller reparere de leverede produkter gratis. 

Artikel 15 – Tvister 

Aftaler mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren, som disse generelle vilkår og betingelser gælder for, er udelukkende underlagt hollandsk lov, selvom forbrugeren er bosiddende i udlandet.